maandag 26 juli 2010

Cliëntenraden als belangenbehartigers?

In dit vakbondscafé willen we het vooral hebben over hoe je vanuit de cliëntenraden op zou moeten komen voor de belangen van de cliënten die je vertegenwoordigt. En hoe je je positie zo goed mogelijk kunt gebruiken om aan te sluiten bij de strijd van belangenorganisaties van uitkeringsgerechtigden, ouderen, WSW'ers en deelnemers aan scholingstrajecten.
Veel vertegenwoordigers in deze raden doen dat vanuit een actieve betrokkenheid met de vakbeweging. Hoe staat het met de contacten hierover binnen de vakbeweging? Welke rol kunnen cliëntenraden spelen? Vindt er voldoende informatie-uitwisseling plaats met de achterban? Welk standpunt moet je innemen zodat de belangenorganisatie niet tegenover de vertegenwoordiging in de cliëntenraad komt te staan?
Een recent voorbeeld is een brief van de landelijke cliëntenraad waarbij wordt gesproken over de nieuwe plannen van het demissionaire kabinet om mensen met een handicap of met een bijstandsuitkering onder het minimumloon te laten werken. De landelijke cliëntenraad beklaagt zicht er bijvoorbeeld over dat de lokale cliëntenraden niet bij de beoordeling worden betrokken.
Het gaat zelfs verder zoals onlangs bleek uit de discussie in de gemeenteraad van Amsterdam. Over dit onderwerp werd door B&W medegedeeld dat de raden wel zijn geraadpleegd over de wens van de gemeente Amsterdam om in de pilot voor deze regeling mee te doen, terwijl dat niet het geval is geweest.
Als vakbeweging zijn we natuurlijk sowieso tegen het onderuit halen van de wet op het minimumloon die mensen ertegen moet beschermen om voor een habbekrats te worden tewerkgesteld. Wat kunnen we vanuit de diverse raden doen om dit soort plannen samen met de vakbeweging en andere organisaties tegen te gaan?
Hierover en nog veel meer willen we het met u hebben op het vakbondscafé.
Vrijdagavond 24 september, 20.00 tot 22.00, bij HTIB,
1e Weteringplantsoen 2c, 1017 SJ te Amsterdam; 20.00 tot 22.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur.

Geen opmerkingen: